Podróże z Blondyneczką – Chorwacja

Stało się. Długo wzbraniałem się przed wyborem Chorwacji na miejsce, w którym miałbym spędzić urlop. Byłem kilka lat temu w Czarnogórze i przyznam, że wolny czas spędziłem tam wybornie. Jednak Czarnogóra zarówno wtedy, jak i teraz nie była miejscem obłożonym do granic możliwości przez turystów wszelkich narodowości. Chorwacja natomiast od lat jest jednym z najczęściej wybieranych na odpoczynek miejsc w Europie. W tym roku podobno to Grecja zdecydowanie wysunęła się na czoło peletonu. Według danych biur podróży liczba odwiedzających ten kraj przekroczyła w tym roku 25 mln turystów, co dla mnie jest najlepszym argumentem, aby takie miejsce sobie odpuścić. Przynajmniej na jakiś czas.

co jeść w Chorwacji

co zwiedzać w Makarskiej

Z Blondyneczką strasznie zajaraliśmy się wyprawą. Jako że oboje cenimy niezależność, postanowiliśmy całą wyprawę przebyć autem. Fakt, przedsięwzięcie jest może i trochę męczące, to prawda, ale Ja odczułem ogromną satysfakcję z faktu, że sam za kierownicą pokonałem całą trasę. Jak każdy facet lubię wyzwania, które podbijają moją męskość o kilka punktów w oczach mojej partnerki. Wiec rozumiecie, gdy na miejscu, na wpół żywy, wytaczając się zza kierownicy, usłyszałem – Kochanie, nic nam się nie stało. Twardziel z Ciebie! W tym momencie poczułem się dumny jak paw i przeogromnie zadowolony z siebie. W wyobraźni  otwierałem  szampana na mecie rajdu Paryż Dakar.

Podróżowania w autokarze z Kowalskimi nie polecam. No chyba, że ze względów ekonomicznych nie macie wyjścia, jest to faktycznie najtańsza opcja. Na miejscu jednak skazani jesteście na podróżowanie miejscowymi środkami lokomocji, co strasznie ograniczy waszą możliwość poznania wszystkich uroków Riviery. Samolot to oczywiście najmniej wyczerpująca i najszybsza forma podróżowania, jednak też i najbardziej kosztowana.  No i na miejscu dobrze by było wynająć auto, więc koszty jeszcze rosną.

czy warto zwidzieć wyspę Bol

atrakcje miasta Split

co zwiedzać w Makarskiej

Na początku całego przedsięwzięcia zajęliśmy się znalezieniem optymalnego noclegu. Generalnie z tym tematem nie ma żadnego problemu. Miejsc, w których można się zatrzymać i bardzo komfortowo spędzić czas, jest mnóstwo. Jeśli lubicie wszystko robić na spontanie, to możecie w ciemno wyruszyć w podróż bez wcześniejszej rezerwacji noclegu i przebierać wręcz w możliwościach na miejscu. Spokojnie coś sobie znajdziecie. Minus jest jednak taki, że trzebapoświęcić na to zadanie dodatkowy czas. Uwierzcie mi, że po przebyciu około 1000 km w ciągu jednego dnia, będziecie strasznie zmęczeni i znużeni podróżą. Poszukiwanie noclegu po długiej podróży może być wtedy sporym wyzwaniem. Nie polecam. Warto zatem mimo wszystko poszukać czegoś przed wyruszeniem w tak daleką wyprawę. My skupiliśmy się na znalezieniu prywatnego apartamentu, bo jak już wspomniałem, lubimy pełną niezależność i swobodę. Uwielbiamy gotować i smakować, a niezależny apartament w pełni nam to umożliwił. Położony u podnóża gór, z pięknym widokiem na Adriatyk, przerósł wręcz nasze oczekiwania. Wspomnę jeszcze, że przy tak długiej trasie warto poświecić trochę czasu na znalezienie noclegu pośredniego. My, jako że jesteśmy z Olsztyna, mieliśmy do przejechania prawie 2000 km. Siłą rzeczy musieliśmy więc zatrzymać się w celach regeneracyjnych. Padło na Czechy i miasto Brno. Stamtąd udaliśmy się przez Austrię i Słowację już do miejsca docelowego, czyli Chorwacji i Baškiej Vody.

co zwiedzać na wyspie Bol Chorwacja

atrakcje Chorwacji

Ta miejscowość położona jest w samym środku Riviery Makarskiej – najpiękniejszej, najcieplejszej i najbardziej popularnej części Chorwacji. Stąd macie wszędzie blisko – dosłownie. Do jednej z 10 najpiękniejszych plaż na świecie, położonej w Breli, dochodzi się spacerem w ciągu godziny. Widok rzeczywiście zapiera w dech w piersiach. Naszym numerem jeden i absolutnym przebojem wyprawy okazała się jednak miejscowość Makarska, która ma naprawdę wiele do zaoferowania: pyszne jedzenie, cudowna przyroda, niezwykłe urokliwe miejsca. Z każdą kolejną spędzoną tam chwilą to miasto coraz bardziej odkrywało przed nami swe piękno i pobudzało wszystkie nasze zmysły. Warto też wspomnieć, że Makarska jest świetną bazą wypadową w góry. Mieliśmy więc ambitny plan zdobycia szczytu Sveti Jure. Jednak już na miejscu postanowiliśmy czas poświęcić na odkrywanie okolic i inne przyjemności. Góry pozostaną na następny raz – na pewno wrócimy. Ogromne wrażanie zrobił na nas też Split. Piękna, ogromna starówka robi ogromne wrażenie. Zdecydowanie warto zgubić się wśród niezwykle klimatycznych wąskich uliczek Splitu. Minus – mnóstwo turystów. Wyzwaniem było znaleźć miejsce na zaparkowanie auta.

Split Chorwacja

Omis Chorwacja

Atrakcją samą w sobie w Chorwacji są górskie drogi, które wiją się dosłownie przez całe góry wzdłuż Riviery. Podróżowanie nimi zapewnia naprawdę mnóstwo emocji. Gdy wracaliśmy ze Splitu, nawigacja poprowadziła nas w sam środek gór, w których na próżno szukać drogowskazów dla turystów. Zjeżdżałem serpentynami dosłownie 30 km na godzinę, ciągle wciskając hamulec. Przygoda i przeżycia fantastyczne – zdecydowanie polecam. Po drodze tych bardziej ucywilizowanych pasm rozsiane są w różnych miejscach punkty widokowe, z których rozpościerają się piękny widok na całą Rivierę. Warto też dać się namówić na rejs statkiem. My daliśmy i nie żałujemy. Całodzienna zabawa z nielimitowanym czerwonym i białym winem oraz grillowanymi rybami to przyjemność absolutna. Dzięki temu spojrzycie na Chorwację z zupełnie innej perspektywy i dotrzecie do miejsc, w które raczej nie zapuścilibyście się autem.

Makarska Chorwacja

Adriatyk Chorwacja

Chorwacja to raj dla fanów kuchni śródziemnomorskiej. Owoce morza, pizze, pasty i niesamowite wina – wszystko świeże, wszystko smaczne. Na bulwarach restauracja przy restauracji. Niektóre pamiętają odległą przeszłość i od lat prowadzone są niezmiennie przez rodziny założycieli, czyli z pasją i szacunkiem dla tradycji.Te przyciągają największą klientele. Uwielbiamy poznawać nowe smaki, staraliśmy się więc jeść codziennie w innym miejscu. Sami też przygotowywaliśmy potrawy w apartamencie. Zachęcały nas do tego stragany pełne świeżych warzyw, owoców i regionalnych przysmaków. Zapas oliwy, który zabraliśmy ze sobą do domu, do tej pory towarzyszy nam w codziennym gotowaniu, przypominając nam wyrazistym smakiem spędzony tam chwile.

Baśka Voda Chorwacja

Makarska Chorwacja atrakcje

Z takich bardzo przyziemnych spraw warto wspomnieć o tym, że lepiej wcześniej wymienić sobie gotówkę na euro lub kuny. W wielu restauracjach nie ma możliwości płacenia kartą. Na parkingach i straganach również obowiązuje tylko gotówka. My popełniliśmy błąd i wypłacaliśmy pieniądze w bankomatach –była to bardzo niekorzystna opcja dla naszych portfeli. Pamiętajcie o tym.

Lubicie ciepło, chcecie przedłużyć sobie lato, nie przepadacie za natłokiem turystów? Zdecydowanie polecamy wybrać się na urlop pod koniec sezonu – we wrześniu, październiku. Jest taniej i bardziej kameralnie, a pogoda nadal piękna. Miejsca tak samo , a może i bardziej urocze. Bon voyage!

Split Chorwacja atrakcje

Omis Chorwacja atrakcje

atrakcje miasta Split Chorwacja

Split Chorwacja

Adam Fokow

Written by

Uzależniony od muzyki, fan filmu, dobrej kuchni i idei slow life. Uwielbia smakować życie i być zawsze tu i teraz.

You may also like...

Bądź na bieżąco!

Otrzymuj nowości na maila!